Frost Festival 2015: Must see guide + vind billetter!
Årets Frost Festival er netop skudt i gang og byder endnu engang på en række interessante kunstnere i anderledes omgivelser. Her præsenterer jeg mine førsteprioriteter, hvis der skal skæres helt ind til benet!
Konkurrence: Vind billetter til 60 minutes of Bell Orchestre
Jeg har fået lov at udlodde 2x2 billetter til den ene af mine koncertanbefalinger, nemlig 60 minutes of Bell Orchestre! For at være med i lodtrækningen skal du sende mig en mail (mail@musikmigblidt.dk) med emneoverskriften “Frost 2015” og blot skrive dit fulde navn i selve mailen. Easy peasy! Men du skal være hurtig, for konkurrencen slutter allerede den 4. februar kl 21.30!
Læs mere om koncerten herunder:
60 minutes of Bell Orchestre with members of Arcade Fire
5. februar — Konservatoriets Koncertsal (tidl. Radiohuset)
Jeg er stor fan Copenhagen Phils unikke “60 minutes of” koncerter, hvor det 70 mand store symfoniorkester indgår i samarbejder med musikere fra primært den rytmisk musiks verden og skaber spændende og ofte meget filmiske sammensmeltninger mellem den klassiske og rytmiske musik (som egentlig er en underlig kunstig opdeling, men det er en anden snak).
Jeg har tidligere været blandt publikum til to af disse særlige koncerter og begge gange har været uforglemmelige oplevelser. Læs evt. denne begejstrede anmeldelse af 60 minutes of Vivaldi Recomposed med Max Richter.
Genren har i nyere tid fået betegnelser som neoclassical og indie-classical, og især sidstnævnte må siges at være rimelig spot on i dette tilfælde, hvor samarbejdet er med bandet Bell Orchestre, der blandt andet tæller Arcade Fires Richard Reed Parry og Sarah Neufelds.
Musikken er ren instrumental og spænder mellem det minimalistiske og storslåede filmiske. Fællesnævnerne er i øvrigt det eftertænksomme, fantasifulde og melankolske.
Denne aften spiller Bell Orchestre fire numre; Air Lines/Land Lines, Elephants, Stripes og Icicles/ Bicycles - alle arrangeret for symfoniorkester af Owen Pallett, der tidligere har bidraget til bands som bl.a. Grizzly Bear, Beirut, Arcade Fire, Arctic Monkeys, The National og Foxes In fiction.
Inden da uropfører Copenhagen Phil også nyskrevet indie-classical musik af Richard Reed Parry og Bryce Dessner fra indierock-bandet The National. Copenhagen Phil har tidligere arbejdet med Dessner, da de sammen indspillede albummet St. Carolyn by the Sea, der udkom som et split-album med anden halvdel bestående af Jonny Greenwoods (Radiohead) musik til filmen There Will Be Blood.
Dertil præsenterer Richard Reed Parry sin egen komposition Music for Heart and Breath, ligesom Sarah Neufeld spiller sin egen komposition Breathing Black Ground med Copenhagen Phil.
Supporten består af bandet Quiet River of Dust, hvor bl.a. Richard Reed Parry medvirker – bandet udgiver nyt materiale i 2015.
Læs meget mere om denne særlige koncertaften i den fine programfolder, som Copenhagen Phil har lavet.
Lydia Ainsworth
6. februar — Dome Of Visions
Lydia Ainsworth er en spændende ny artist, der udforsker grænselandet mellem orkestral pop, psychfolk og electronica. Til tider minder det lidt om Fever Ray. Før Lydia Ainsworth udviklede sig til en egentlig soloartist komponerede hun musik til film og multimedieprojekter, og det filmiske islæt fornægter sig heller ikke på hendes solomateriale.
Debutalbum White Shadows var på fortjent min liste over de bedste udenlandske albums i 2014.
Til koncerten i Dome Of Visions vil Lydia Ainsworth blive akkompagneret af en trommeslager, violinist og cellist.
Hør meget mere Lydia ainsworth på hendes soundcloud-profil — også hendes tidlige uudgivet musik!
East India Youth + Sleep Party People
15. februar — Koncertkirken
Foto: Rebecca Miller
Britiske East India Youth (William Doyle) brød i den grad igennem lydmuren med debutalbummet Total Strife Forever fra begyndelsen af 2014. Albummet overvældede den samlede internationale musikpresse og blev også nomineret til den prestigefyldte Mercury Prize. Det er meget kontrastfyldt musikalsk univers William Doyle har skabt. Snart potent og på himmelkurs, snart skrøbeligt og nærværende og snart elektronisk støjende og industrielt. East India Youth blander effektiv orkestral pop med ambient, techno og neoklassisk.
Det er netop blevet offentliggjort, at album nummer to Culture of Volume udkommer den 6. april. Første smagsprøve er i samme ombæring sluppet fri — den følelsesmættede og soniske tour de force Carousel. Forestil dig lige at høre disse toner stige til vejrs i Koncertkirken!
Her et par højdepunkter fra debutalbummet:
East India Youth — Looking For Someone
Sleep Party People er i lighed med East India Youth svær at sætte i en genrebås, da han også formår at skabe musik, der veksler mellem kontraster. På den ene side er det sært, dystert og næsten uhyggeligt, og på den anden side kan det være magisk, behageligt drømmende og decideret smukt.
Det seneste album Floating holder det høje kunstneriske ambitionsniveau og er en moden videreudvikling af Sleep Party Peoples unikke lyd. Brian Batz, der står bag projektet, spiller stort set alle instrumenter selv og er gået i en lidt mere analog og organisk retning end på de tidligere albums. Den manipulerede vokal, som ellers var SPP’s mest distinkte kendetegn er stadigt til stede, men på flere numre er den nu erstattet af Brian Batz’ “rigtige” vokal.
A Winged Victory For The Sullen
21. februar — Koncertkirken, Blågårds Plads 6
Endelig endelig endelig! Jeg har ventet på at A Winged Victory For The Sullen skulle på dansk jord i hvad der føles som en evighed! Og nu sørger Frost Festival endelig for at det sker!
Siden 2011, hvor jeg også første gang skrev om dem her på bloggen, har jeg skamlyttet til deres to himmelsk smukke værker et utal af gange.
I livesammenhænge er de uovertrufne, så gå ikke glip af dem på Frost. Jeg oplevede AWVFTS i Berlin i 2012 i forbindelse med yndlingspladeselskabet Erased Tapes 5 års jubilæumsturne sammen med andre neoklassiske helte som Nils Frahm og Olafur Arnalds, og det var en storslået og rørende oplevelse skulle jeg hilse og sige. Jeg tør vædde på, at den kommende koncert i Koncertkirken på Nørrebro med sin perfekt egnede akustik kan nå samme højder!
Jeg forestiller mig noget i retning af dette:
A Winged Victory For The Sullen er et samarbejde mellem Dustin O’Halloran og Stars Of The Lid’s Adam Wiltzie. Begge herrer har udmærket sig indenfor den ambiente og neoklassiske genre og forener i AWVFTS deres kræfter. Den eminente selvbetitlede debut gjorde ingen ringere end Brian Eno til fan og sidste år udkom toeren Atomos, et album komponeret til en danseforestilling med samme navn af Wayne McGregor.
Atomos indtog ikke for ingenting en 6. plads på min liste over de bedste udenlandske albums i 2014. Ligesom sin forgænger er albummet et mesterværk af neoklassisk skønhed af den grandiose og melankolske slags, dog med mere dvælende slowmotionfornemmelser og tilføjelsen af subtile elektroniske elementer. Perfekt egnet til de stunder, hvor du bare vil hive stikket ud og lade tankerne vandre til fejende strygere og ambiente droner.
Hvis den korte komposition Requiem For The Static King part 1 ikke kan overbevise dig, så er du lavet af sten. Nummeret er skrevet til minde om Mark Linkous (Sparklehorse), der tog livet af sig i 2010 og som Adam Wiltzie i øvrigt tidligere havde været på tour med. Sorgen er således særligt nærværende i dette rørende nummer samt efterfølgeren Requiem For The Static King part 2, og det skinner også igennem i den svimlende smukke video til nummeret.
Tags: A Winged Victory for the Sullen, Adam Wiltzie, alternative, ambient, Arcade Fire, AWVFTS, Bell Orchestra, bizarre, Brian Batz, danish, denmark, dream pop, dreamy, Dustin O'Halloran, East India Youth, electronic, electronica, electropop, experimental, Frost Festival 2015, Frost Festival 2015: Must see guide, Hildur Gudnadottir, indie, indie classical, indiepop, konkurrence, lo-fi, Lydia Ainsworth, Modern classical, neoclassical, newclassical, nyklassisk, Peter Broderick, piano, psychedelic, psychfolk, psykedelisk, Sleep Party People, Stars Of The Lid, The National
Follow Me!