Jon Hopkins — Imunnity
Jon Hopkins’ musik har ligget mit hjerte nær, siden jeg opdagede hans musik for ca. 4 år siden. I mine ører er han en ægte lydmagiker, og jeg knuselsker stort set alt, hvad denne mand har rørt ved, især albummet Insides fra 2009, de stille, melodiske passager i soundtracket til undergrundsfilmhittet Monster fra 2010 og Hopkins’ samarbejde med singer-songwriteren King Creosote på det Mercury-nominerede album Dimamond Mine fra 2011.
Før det nye album Immnunity udkom for få uger siden, ramte en teaser, der præsenterer lydbidder fra hvert enkelt nummer på Immunity, Youtube. Den har en utrolig spændende og smuk billedside, bestående af time-lapse videooptagelser af kemiske reaktioner og krystallers tilblivelse. Videoen fik mine forventninger helt i vejret — og lur mig om den ikke har samme effekt på dig.
På det nye album Imunnity videreudvikles og perfektioneres lyduniverset fra Insides, og Hopkins beviser endnu engang til overflod sit unikke talent for at bygge bro mellem intelligent techno og melankolsk ambient og nyklassisk musik. Resultatet er et lydbillede, der på den ene side er fuld af engle- og paradisklingende vokalflader så atmosfæriske, at de næsten bliver gennemsigtige og på den anden side drives frem af knitrende beats og tørre, let overstyrede basgange, der bobler, syder og buldrer derudaf. Det lyder afvekslende som en stille storm, en vidunderlig, dyb hypnose og som en ekstatisk techno-fest! Det er organisk lydende elektronisk musik, når det er absolut bedst!
Singlen Open Eye Signal er et af de mest progressive tracks fra albummet og måske det mest dansable, sammen med Collider.
Jon Hopkins — Open Eye Signal
Form By Fireflies er et godt eksempel på, hvor eminent Hopkins væver det bedste fra den ambiente/nyklassiske verden og den elektroniske verden sammen.
Jon Hopkins — Form By Fireflies
Du skylder sig selv at lytte til hele albummet. Læg mærke til titeltnummeret og sidste skæring, Immunity, hvor vokalen leveres af Jon Hopkins’ tidligere samarbejdspartner King Creosote (omkring 4 minutters mærket).
Da jeg første gang hørte skæring nummer 5 på albummet, Abandon Window, der er et meget smukt klaverstykke, som bliver bakket op af stigende afgrundsdybt og svævende atmosfære, lød det meget bekendt, men eftersom det jo er et nyt album, slog jeg det hen. Lige indtil jeg kom i tanke om, at Jon Hopkins bidragede med et nummer til en kompilering ved navn For Nihon til støtte for ofrene af jordskælvet i Japan i 2011. Det viste sig, at Abandon Window findes på denne udgivelse i en tidligere og anderledes udgave. Jeg har tidligere skrevet om denne skønne udgivelse: http://www.musikmigblidt.dk/for-nihon-compilation-to-benefit-japanese-relief-efforts.html
Jon Hopkins — Abandon Window (For Nihon edition)
I samme boldgade er i øvrigt klaverstykket Autumn Hill fra Insides.
Jon Hopkins — Autumn Hill (Insides, 2009)
For dig som ikke kender så meget til Jon Hopkins, kommer der her lidt bonusinfo og nogle musikalske guldkorn, som ikke er så nemme at finde i den store digitale jungle.
Her først de bedste remixes Jon Hopkins har lavet:
Four Tet — Angel Echoes (Jon Hopkind Remix)
Nosaj Thing — Us (Jon Hopkins Remix) (Right click to Download)
Headless Heroes — Hey,Who Really Cares (Jon Hopkins Remix)
Og et remix af et særdeles reflekterende nummer af James Yorkston.
James Yorkston — Woozy With Cider (Jon Hopkins Remix)
Soundtracket til Monsters vandt en Ivor Novello Award for Best Original Score. Her får du titelnummeret, som jeg er faldet i søvn til et utal af gange.
Jon Hopkins — Monsters Theme (Monsters Score, 2010)
Soundtracket til Monsters er ikke Jon Hopkins’ eneste filmmusikalske eventyr. Han har også arbejdet med ambient-pioneren Brian Eno på soundtracket til Peter Jackson’s The Lovely Bones fra 2009. Her nogle højdepunkter:
Jon Hopkins/Brian Eno — Lyrical Wide Heaven
Jon Hopkins/Brian Eno — Intro Theme
Brian Eno/Jon Hopkins — 8M1/The Lovely Bones Suite
Samarbejdet med Brian Eno stopper ikke her. Året efter, i 2010, udkom Small Craft on a Milk Sea, hvor også guitaristen Leo Abrahams, en gammel ven af Hopkins da han spillede med Imogen Heap, medvirker. Albummet er mestendels et resultat af improvisation og flere af numrene er numre, der ikke kom med i The Lovely Bones. Her mine favoritter fra albummet.
Brian Eno — Emerald and Stone (Right click to download)
Brian Eno — Emerald And Lime
Brian Eno — Compex Heaven
Ikke fået nok af Jon Hopkins? Så hop over og afspil track 20 og 21 på denne playliste fuld af downbeatperler, jeg bragte på MMB i februar: http://www.musikmigblidt.dk/goodie-bag-15-chill.html
Jon Hopkins | Homepage
Jon Hopkins | Facebook
Jon Hopkins | Soundcloud
Tags: alternative electronica, ambience, ambient, Brian Eno, electronica, filmisk, Jon Hopkins, Jon Hopkins - Imunnity, King Creosote, King Creosote & Jon Hopkins, neoclassical, neoklassisk, nyklassisk, techno
Follow Me!