Guide til Sónar Copenhagen 2015 + vind billetter!
Den primært elektroniske musikfestival Sónar, der normalt holder til i Barcelona har de senere år udvidet til bl.a. Reykjavík og Stockholm, og den 13.–14. marts kommer festivalen for første gang til København! Stedet er DR Koncerthuset, hvor ca. 4o artister fordelt på tre scener vil spille for op mod 2600 publikummer.
Billetter koster 870 kr. for en todages partoutbillet og 495 kr. for en endagsbillet
Konkurrence
Musik Mig Blidt har fået lov til at udlodde 1x2 partoutbilletter, dvs. til begge dage! Alt du skal gøre for at deltage er at skrive sende en e‑mail til mail@musikmigblidt.dk med titlen Sónar CPH og angive dit fulde navn! Vinderen trækkes den 12. marts kl. 12!
Opdatering: Det er nu trukket en vinder. Tillykke til Aron Lank Jensen og bedre held næste gang til jer andre!
Must-see guide
Musik Mig Blidt har kigget programmet igennem og kommer her med anbefalinger til hvad du for alt i verden ikke må snyde dig selv for! 13 artister i alt blev det til! Lyt og bliv klogere på dem herunder!
Jon Hopkins
Jon Hopkins er måske den kunstner jeg har skrevet mest om her på Musik Mig Blidt, og det er ikke så mærkeligt, for hans musik lægger mit hjerte så utrolig nært! Derfor er det mig også en usigelig glæde, at han endelig — for første gang giver koncert i København! Det er værd at købe billet til Sónar alene for at opleve Jon Hopkins, hvis du spørger mig!
Jon Hopkins er en alsidig herre med unikt talent for at bygge bro mellem intelligent techno og melankolsk ambient og nyklassisk musik. Om hans seneste studie-LP Immunity skrev jeg, at “resultatet er et lydbillede, der på den ene side er fuld af engle- og paradisklingende vokalflader så atmosfæriske, at de næsten bliver gennemsigtige og på den anden side drives frem af knitrende beats og tørre, let overstyrede basgange, der bobler, syder og buldrer derudaf. Det lyder afvekslende som en stille storm, en vidunderlig, dyb hypnose og som en ekstatisk techno-fest! Det er organisk lydende elektronisk musik, når det er absolut bedst!” (Læs fuld anmeldelse)
Jon Hopkins er uforlignelig til give sin musik en helt særlig atmosfærisk og svævende dimension med et væld af nuancer og lag. Ligesom på Hopkins’ scores udforskes denne lyd på nyeste udgivelse — EP’en Asleep Versions, der når man lytter føles lidt som at betragte et fodspor i sneen langsomt blive udvisket af den nyfaldne sne. Umærkeligt glider numrene sammen over de samlet 25 minutter og danner et vuggeviseagtigt lydtæppe, der i den grad egne sig til de rolige nattetimer eller en frostfyldt vintersøndag, hvor man har god til til at få søvnen ud af øjenkrogene.
Jon Hopkins har i ørigt mixet og kurateret legendariske Late Night Tales nyeste udgivelse (er netop udkommet og kan streames her), hvortil han i øvrigt selv bidrog med et virkelig fint og skrøbeligt cover af Yeasayers I Remember.
Hvis du kan lide denne drømmende, atmosfæriske side af Jon Hopkins’ musik, har jeg kompileret en playliste med alle hans tracks til dato med denne specifikke kvalitet. Jeg har døbt den “Dreamy cinematic Jon Hopkins”. Hør flere svært tilgængelige numre via dette gamle indlæg.
Jon Hopkins er også en eminent remixer, hvilket især skinner igennem på mit yndlingsremix af Four Tets Angel Echoes:
Kiasmos
Islandske Ólafur Arnalds og færøske Janus Rasmussen har eksisteret som Kiasmos siden 2009, men først i 2014 udkom deres debutalbum, som jeg er så begejret for, at jeg kårede det som det 10. bedste album i 2014! Albummet, der er blevet til i Ólafur Arnalds nye studie i Reykjavík, er primært optaget med brug af akustiske instrumenter sammen med en række synthesisers, trommemaskiner og tape delays. Resultatet er en isnende smuk og episk lydende krydsning mellem neoklassisk og elektronisk musik, nogle gange grænsende til minimal techno. Albummet nærmer sig ofte en lækker stoflighed og emmer på én gang af majestætisk og melankolsk intensitet!
Trentemøller
Trentemøller vil jeg ikke sige så meget om, for du kender ham sikkert godt. Men han er ekstremt alsidig, hvad han har bevist på sine efterhånden mange studiealbums, EP’er, livealbums og nærmest utallige remixes, hvor han fuldstændig uproblematisk veksler mellem gåsehudsfremkaldende neoklassisk/electronica/ambience, psykedelisk støjrock, shoegaze, dyster dub og hårdtpumpet techno. Det gør ham spændende at opleve i koncertsammenhænge, da man aldrig ved hvad de næste toner byder på i settet!
Trentemøllers kamæleonagtige evner kan eksempelvis høres på den massive forskel mellem originaludgaven af Come Undone (featuring Kazu Makino of Blonde Redhead) fra 2013’s Lost album og hans eget remix. Lyt engang!
Flere smagsprøver:
Daniel Avery
Daniel Avery brød for alvor igennem med sit debutalbum Drone Logic fra 2013, der demonstrerer topklasse minimal techno/house musik kendtegnet ved trance-vækkende strukturer og melodiske hooks. Det fungerer ligeså godt i hovedtelefoner som på på dansegulvet!
Kenton Slash Demon
Det er ikke det store vi har hørt til Kenton slash Demon de sidste par år. Sikkert fordi de to medlemmer Silas Moldenhawer og Jonas Kenton har haft tralvt i deres andet band When Saints Go Machine. Til Sónar vil duoen præsentere et helt nyt liveshow, hvor vi forhåbentlig får at høre det melodiske og sommerlige tech-house mirakel track Sun og det nyeste vokalmanipulerende nummer Ore, hvis video er leveret af visual-art trioen Dark Matters.
Future 3
Pionerer i ambient electronica — Future 3, bestående af Anders Remmer (Dub Tractor), Thomas Knak (Opiate) og Jesper Skaaning (Acustic), udgav sidste år deres første album album i 13 år (With And Without) — 20 år efter debutpladen udkom.
Som titlen With And Without indikerer, omfavner albummet to forskellige soniske verdener; den simple betegnelse “with” refererer til de vokalbaserede sange på vinylens A‑side, som Future 3 har komponeret sammen med sangerne Thomas Meluch (bedre kendt under pseudonymet Benoît Pioulard) og Anja T. Lahrmann (fra danske Ice Cream Cathedral). Med titlens anden del, “without”, refereres til b‑sidens instrumentale sange skrevet uden vokalt bidrag. Personligt foretrækker jeg numrene med vokal, da de melodiske strukturer her lyser klarest og disse numre desuden er mere atmosfæriske i udtrykket — et element jeg altid er tiltrukket af.
Metronomy
Metronomy er et af de største navne på plakaten i kraft af deres relative mere kommercielle lyd end resten af feltet. Det er dog i det her tilfælde ikke et minus, da Metronomy er et særdeles charmerende bekendtskab!
Det engelske band startede helt tilbage i 1999, men slog først for alvor igennem med albummet The English Riviera fra 2011, der indeholdte det massive sommerhit The Look.
Metronomy — The Look
Som The Look demonstrerer laver Metronomy virkelig lækker electropop parret med 60’er pop-tendenser, hjertevarme og den gode melodi.
Darkness Falls
Darkness Falls (Josephine Philip og Ina Lindgreen) har været en del af den danske musikscene i 5 år og virker bare til at blive bedre og bedre. Du kender dem måske for singlerne Hey! og The Void, som fik en del spilletid på P3 i 2011. Deres lyd kan karakteriseres som alternativ rock krydret med luftige kvindevokaler og velvalgte elementer fra mange andre genrer, særligt den elektroniske og psykedeliske.
Deres anden LP Dance & Cry udkommer 16. marts, og det tegner til at blive et interessant bekendtskab, hvis man skal bedømme ud fra de tre singleforløbere, Hazy, The Answer og Dance & Cry.
Albummet har de produceret i samarbejde med Adrian Aurelius (The Raveonettes) og Lasse Martinussen (Rosemary) efter tidligere at have kørt parløb med Trentemøller som producer.
Jaakko Eino Kalevi
Jaakko Eino Kalevi er en lidt spøjs finsk fyr, der ved siden af sit job som sporvogschaffør i Helsinki laver psykedeliske pop tilsat elektronica, jazz, disco og krautrock m.m. Det er i samme boldgade som Ariel Pink og Connan Mockasin. Kalevi er lidt af et multitalent, der båder synger, producerer og spiller alle instumenter selv. Jeg er helt pjattet med nummeret No End fra EP’en Dreamzone, der futter langsomt afsted som et søvnigt tog.
Taragana Pyjarama
Taragana Pyjaramas (Nick Kold Ericksen) tag på den elektroniske genre er ligeså farverigt som navnets udtale-udfordrende karakter antyder. Lydæstetisk er vi således ovre i samme boldgade som kollegaerne Kenton Slash Demon. Dog er Taragana Pyjarama et mere drømmende bekendtskab med mere fokus på stemninger og detaljerige teksturer end målrettet rytmik. Til koncerten vil han spille nyt endnu uudgivet materiale i et ditto nyt live setup!
Det gamle materiale fejler imidlertid ikke noget! Rar & Touching fra seneste EP Nothing Hype er små mesterværker der tindrer som stjerner på en frostklar nattehimmel.
Det samme kan siges om nummeret Growing Forehead, hvis sampling af et tilbageholdt åndedrag altid giver mig gåsehud!
Av Av Av
Av Av Av er ny elektronisk konstellation eller snarere supergruppe bestående af ELOQ, UNKWON & DJ E.D.D.E.H. Sammen har de skabt en virkelig catchy og dansevenlig lyd, hvor dance, house, trap, hip-hop, idm og andet godt fra havet forenes på meget vellykket vis. Der er ikke så meget ude endnu, men et debutalbum skulle være på vej senere på året.
Alo Wala
Bag Alo Wala står danske Julius Sylvest & Copyflex (Copia Doble Systema) samt den amerikanskfødte rapper Shivani Ahlowalia. Ligesom bandet Buraka Som Sistema blander Alo Wala hip hop, dancehall, cumbia, tropisk bass og andre beslægtede genrer. Det er musik skræddersyet til at ryste sin røv til! Nummeret Cityboy fra samme EP bør tilføjes til din partyplayliste lige med det samme!
T.O.M. And His Computer
Der er noget sært dragende ved T.O.M. And His Computer aka Thomas Bertelsens musikalske univers. Det er skyggefyldt og tåget og har i stil med kollegaen Trentemøller, som han både har turneret med og remixet, en meget filmisk og organisk lyd, der peger mod et David Lynch-agtigt univers. Debutalbummet skulle være på vej meget snart!
Det fulde lineup
Hør det fulde lineup via enten denne soundcloud- eller Spotify-playliste:
Tags: Alo Wala, alternative electronica, ambience, ambient, AV AV AV, Brian Eno, Cumbia, dance, dancehall, Daniel Avery, electronica, filmisk, future 3, hip hop, house, idm, Jaakko Eino Kalevi, Jon Hopkins, Jon Hopkins - Imunnity, Kenton Slash Demon, Kiasmos, King Creosote, King Creosote & Jon Hopkins, neoclassical, neoklassisk, nyklassisk, psych-rock, psychedelic, psykedelisk rock, Sónar, Sónar Copenhagen 2015, techno, trap, Trentemøller
Follow Me!