Hammock — Oblivion Hymns
Hammock, som jeg har været fan af siden jeg i 2005–2007 havde en periode, hvor jeg lyttede til massive mængder af drømmende post-rock med Sigur Rós som absolut bannerfører, er ude med et nyt album, som du bør give en chance. Hammock repræsenterer en ambient, sfærisk udgave af post-rocken, og den har de meget konskvent dyrket lige siden debuten Kenotic fra 2005.
Det nye album har fået titlen Oblivion Hymns, og det gør sig særligt bemærket med sin altdominerende brug af strygere i stedet for guitarbaserede og elektroniske klangflader, som ellers plejer at være Hammocks trademark. Sidstnævnte er stadig til stede men er til en forandring trukket i baggrunden. Resultatet er en mere organisk og filmisk, og det klæder i den grad Hammocks i forvejen episke udtryk.
Hammocks musik har altid været mesterligt arrangeret, fantastisk i sin skønhed og indbudt til de dybeste af de dybeste tanker. Altid genlydt af hjertesorg og mildt tungsind med små sprækker af håb og lys som stjerner på en frostklar nattehimmel. På Oblivion Hymns svulmer kompositionerne sædvanen tro langsomt op og afslører tålmodigt deres majestætiske skønhed. Men med de fejende strygere i forgrunden og ikke mindst den dybt klingende cello, rammer det hjertekulen med endnu mere kraft end tidligere — og det siger ikke så lidt! Med tilføjelsen af børnekor på numre som Then The Quiet Explosion og i slutningen af I Could Hear The Water at the Edge Of All Things emmer lydbilledet om muligt endnu mere end sædvanligt af sårbarhed.
På spørgsmålet om, hvorfor Hammocks musik generelt er så udtalt melankolsk og sårbart forklatrer bandmedlemmet Marc Byrd til onlinemagasinet Headphone Commute:
“My very close friend, Chuck Dodson once asked me why the theme of impermanence is so prevalent in our work. I couldn’t elaborate too much at the time but it got me thinking and I can only speak for myself regarding this but when I was younger I experienced the loss of several people who were around my age. By the time I was nineteen there were some very close people to me who had passed away, several from suicide. It’s hard to explain if you haven’t been through it, but when you’re used to hearing someone laugh and talk to you on a daily basis, when you talk back to them and make them laugh, when you share who you are with someone and overnight they’re gone… they disappear… It profoundly changes you and has a lasting influence on who you are and how you view the world. There are many times when we’re recording that I remember the ones I’ve lost and the absence they left in my life. Their memory fills me with so much emotion and as a result that emotion is present in the performance. I hope that in some way their presence/absence resonates through the music…” (Headphone Commute)
Denne følelse af nostalgi, nærvær og fravær, som Marc Byrd beskriver, gør sig ikke mindst gældende på favoritten Like a Valley With No Echo, hvis favoritværdighed er tæt forfulgt af I Could Hear The Water at the Edge Of All Things og In The Middle Of This Nowhere. Hvis du ikke får gåsehud af disse “hymner”, er du ret hårdfør, vil jeg mene.
Hammock — Like a Valley With No Echo
Hammock — I Could Hear The Water At The Edge Of All Things
Hammock — In The Middle Of This Nowhere
Er du forført ligesom jeg? Så lyt til albummet i sin helhed via disse forskellige platforme:
Hammocks musikvideoer er som regel ladet med åndeløst smukke billeder af naturen, lysskær i kameralinsen, sanselige billeder af objekter eller mennesker, der stirrer ud i intetheden, ofte gennem regnplettede eller snekrystaldækkede ruder — alt sammen i ultraslowmotion. Måske en anelse klichéfyldt tænker du, men man kan ikke fornægte, at disse virkemidler fungerer aldeles optimalt med Hammocks vævende og dvælende lydbillede.
Videoen til I Could Hear The Water At The Edge Of All Things udmærker sig desuden ved at have et stærkt og tragisk narrativ.
Hammock — I Could Hear The Water At The Edge Of All Things from Alex Amoling on Vimeo.
Hammock | Bandcamp
Hammock | Facebook
Hammock | soundcloud
Tags: ambient, dreamy, Hammock, Hammock band, Hammock new album, neo-classical, Oblivion Hymns, orchestral, Post Rock, space rock, Steve Kilbey, The Church, Tim Powles
Follow Me!