Ice Cream Cathedral Interview, Roskilde Festival 2013
Foto: Christian Hjorth
Ice Cream Cathedral havde i søndags fået æren af at åbne Pavilion Junior på Roskilde Festival, og det var en opgave trioen løste meget tilfredsstillende. Publikum var med hele vejen, og ICC demonstrerede endnu engang deres store potentiale — også til at slå igennem internationalt.
Se hele koncerten her:
Få timer efter koncerten fangede Musik Mig Blidt Ice Cream Cathedral i form af forsanger Anja Larhmann, trommeslager Anders Bach og guitarist (+ synthesizer) Kristian Paulsen til en snak om oplevelsen.
MMB: Det første spørgsmål jeg har, er selvfølgelig: Hvordan var det at spille på Roskilde Festival?
Anders: Det var fuldstændig overdrevet fedt! Helt eminent! Over alt forventning.
Anja: Vi har set så meget frem til at skulle spille den her koncert. At spille på Roskilde er ligesom det største, man kan gøre som dansk musiker.
MMB: Det var vel også det største publikum i hidtil har spillet for?
Anders: Ja, tæt forfulgt af SPOT Festival. På SPOT var der mange, men der var vildt mange her. Langt flere end vi kunne have forventet.
MMB: Gør det en forskel, at spille i et telt udendørs, fremfor et indendørs spillested?
Anders: Det gør det rent lydmæssigt.
Anja: Ja, det synes jeg. Man skal kæmpe lidt mere for at sætte folk i en stemning. Men jeg synes, der blev gjort alt, hvad der kunne gøres for at skabe en god ramme i dag.
Anders: Der var to piger, vi kender, der hedder Marie og ida, som lavede scenografien. Derudover havde vi vores lydmand Steffen med og en pige med på lys, der hedder Tatiana. De fire har været vores hold rent scenemæssigt, og de har været en stor hjælp!
Anja: Rent visuelt har det derfor været mere gennemført til de seneste koncerter, vi har spillet
MMB: Hvordan forbereder og indstiller man sig mentalt på at skulle spille sådan en stor og vigtig koncert?
Kristian: Der sker nærmest automatisk egentlig. For mig er det kommet meget naturligt. Fra man får beskeden om, at man skal spille, går man og indstiller sig på det. Man arbejder målrettet hen imod det. Også som band bliver det et fokuspunkt, man hele tiden retter sig efter. Det er rigtig meget i ens tanker, men det tror jeg også gør, at man indstiller sig på, at man skal op og præstere. Man sætter sig op til, at det her bliver noget stort.
MMB: I må rette mig, hvis jeg tager fejl, men det var som om nogle af numrene havde fået et nyt arrangement i forhold til de indspillede versioner?
Anders: Ja, du tænker nok på Cornucopia.
MMB: Var det dét nummer, i spillede efter det nye nummer?
Kristian: Ja, lige præcis!
MMB: Okay, så var det derfor, jeg ikke lige kunne genkende det. Jeg troede, det også var et nyt nummer.
Anders: Cornucopia var den single vi udgav selv i marts 2012. Den har vi rearrangeret på livebasis.
MMB: Jeg synes også jeg kunne høre en slags klagende sirene på Constantine, jeg ikke har lagt mærke til før? Det lød fedt, synes jeg!
Kristian: Ja, det er også en ny live-ting.
Anders: Det er fandme godt hørt! Sindssygt skarpt! (hele bandet griner)
MMB: Det nye nummer i spillede, hvad hedder det?
Anja: Det hedder Equilibrium.
MMB: Det lyder lidt, som titlen på et Jean Michel Jarre nummer. Ham er i også er inspireret af, ikke?
Anja: Det må man sige, men selve titlen er faktisk ikke inspireret af ham. Det var bare den titel der poppede op, da jeg skrev teksten
MMB: Jeg synes, nummeret lød lidt mere abstrakt end jeres lyd hidtil? Det gælder også det nyarrangerede Cornucopia nummer?
Anja: Ja, vi står overfor at skulle prøve en masse nye ting af og skrive nyt materiale.
Anders: Vi har introduceret denne her vocoder rigtig meget på de nye ting. Det er ligesom at synge igennem et keyboard, og så kommer der sådan en flerstemmig, robotagtig lyd ud i den anden ende. Den spiller en stor rolle i det nye, også på liveudgaven af Cornucopia.
De nye sange og arrangementer har meget sammenhæng med faktum, at vi har spillet meget live, så vores sangskrivning retter sig lidt efter det. Den live-energi, vi har opbygget, tager vi med ind i sangskrivningen. Det er også derfor, vi valgte at tage denne her nye sang med på Roskilde. Det virkede fuldstændig oplagt at cementere; det er hér vi er i vores udvikling.
Kristian: Jeg tror også, man skal se den nye sang som et billede af ”her er vi lige nu”. Men jeg tror, det er svært at forudse, om det er sådan, det næste kommer til at lyde. Det er for tidligt i processen til at sige noget om endnu. Men vi havde bare sindssygt meget lyst til at spille det nye nummer!
Anja: Præcis. Det er lidt det samme som med Cornucopia. Det var også et enkeltstående nummer på daværende tidspunkt, som var i en retning, vi ikke rigtig forfulgte efterfølgende. På samme måde står Equilibrium sit eget sted lige nu, og vi ved ikke endnu, hvad der kommer efter. Det skal vi til at finde ud af.
MMB: I er en del af Roskilde Rising, som et ud af 9 upcoming kunstnere, der bliver særligt profileret i forbindelse med Roskilde Festival. Hvordan har det været?
Anja, Anders og Kristian: Det har været sindssygt fedt!
Kristian: Vi har været virkelig heldige at få en meget hårdtarbejdende kontaktperson, Mikkel B. Jakobsen, igennem Rising. Alle bands får tildelt en person, som er bandets talerør men også kommer med indspark til bandet. Vi har nogle tanker om, at vi også gerne vil til USA og spille, og i den forbindelse har han været et rigtig godt kort, fordi han selv har turneret der med sit eget band, The Foreign Resort. Han har noget erfaring, og det er vildt fedt for os at kunne drage nytte af.
Anders: Roskilde hjælper os lige nu med at sætte en USA-tour op i slutningen af september. Mikkel har hjulpet os i forbindelse med bookinger. Det er noget af det, Rising har gjort for os. Og så er der alle de her ekstra tiltag. Der står en bod klar efter koncerten med vores billede og beskrivende tekst til, hvor folk kan komme ned og hilse på og snakke med os. I boden spiller vores musik i baggrunden, og her kan vi også sælge vores musik.
Vi har også pop-up koncerter rundt omkring på festivalen, nærmest alle dage. Og vi skal i 4Sound-studiet og indspille en sang, som ikke er ude endnu til Berlingske og Wimp.
Det er altså en hel masse ting, som er opstået på baggrund af Rising.
MMB: Jeg ved i bl.a. har en såkaldt ”Silent Session” onsdag, den 3. juli kl. 13 i P6’s telt. Hvad vil ”silent” sige? Er det en akustisk koncert?
Kristian: Ja, tilnærmelsesvis akustisk. Det bliver i hvert fald et nedbarberet set. Det er generelt for pop-koncerterne, at de bliver noget andet end regulære koncerter, netop fordi de er nedbarberede.
MMB: Tak for snakken og fortsat god festival!
Anja, Anders og Kristian: Tak, i lige måde!
Hvis du vil blive klogere på Ice Cream Cathedral, så kan du læse et tidligere interview, jeg lavede med bandet i forbindelse med udgivelsen af deres debutalbum, The Drowsy Kingdom: http://www.musikmigblidt.dk/ice-cream-cathedral-interview-vind-koncertbilletter.html
I løbet af sommeren kan Ice Cream Cathedral opleves her:
10. juli: Pumpehuset (gratis)
20. juli: Musik i Lejet, Tisvildeleje.
09. august: New Note Festival, Hillerød.
10. august: Musikdagen, Copenhagen Cable Park, København.
30. august: Walker Festival, Middelfart.
14. september: Lydhaven Festival, Aarhus.
27.–28. september: Newbees Festival, Aarhus.
Here Today Sessions | Homepage
Ice Cream Cathedral | Facebook
Ice Cream Cathedral | Soundcloud
Ice Cream Cathedral | Tumblr
Ice Cream Cathedral | Bandcamp
Tags: danish, denmark, dream pop, dreamy, ghost-pop, Ice Cream Cathedral, indie, indie pop, lo-fi, Roskilde 2013, Roskilde Festival 2013, shoegaze, space pop, The Drowsy Kingdom
Follow Me!