Island Songs — Island rundt med Ólafur Arnalds
Ind over sommeren har Ólafur Arnalds — som vi flere gange tidligere har skrevet om her på bloggen — været på en snart syv uger lang musikalsk roadtrip af den helt igennem produktive slags.
Formlen er på en gang simpel og ambitiøs: Olafur er taget afsted med syv, nye kompositioner under armen og han har syv stop rundt på Island undervejs. Hvert sted – en kirke, en stue, et fyrtårn m.m. — indspiller han en komposition med lokale musikere. Det er der indtil videre kommet seks audio tracks og seks videoer ud af. Den syvende kommer på mandag, den 8. august.
Stilen kan beskrives som neoklassisk med underspillede elektroniske elementer. Og hele værket er gjort tilgængeligt gennem youtube og spotify og kan nemt findes gennem projektets hjemmeside — islandsongs.is — eller Olafurs facebook-side, hvor det hele er dokumenteret grundigt i nærmest dagbogsform.
Skønhed med løfte om noget foruroligende
Med enkelte udfald er Island Songs et mesterligt eksempel på musik, der sender lytteren ud på en smuk, intens og til tider foruroligende tankerejse. Kompositionerne er domineret af smukke klassiske lydflader, der bygges op om enkle gentagede melodistumper spillet på strygere, blæsere, klaver eller sunget af solist eller kor.
Selv om de elektroniske elementer er meget underspillede, så formår de sammen med de organiske reallyde fra de rum, musikken er optaget i, at udgøre en trussel/løfte om noget foruroligende — og menneskeligt — der kan trænge igennem de smukke klassiske flader og harmonier.
I videoerne til de — indtil videre — tre stærkeste numre på Island Songs bliver en øjensynligt personlig historie om mennesker og levet liv foldet ud sammen med flydende billedfrekvenser med skævt vinklede nærbilleder af de udøvende musikere: I nummeret Árbakkinn har en pensioneret lærer og poet, der reciterer et digt på islandsk, taget plads blandt musikkerne. I nummeret 1995 er det en lokal lærerinde og organist, der spiller den gentagende orgelfigur, mens kameraet gennem kirkens vinduer fanger et par glimt af legende børn udenfor. Og i nummeret Dalur er det de kaffedrikkende og spisende tilhørere, der har kameraets interesse, mens musikerne er henvist til de bærende biroller.
I sjette nummer — Particles — fremstår videoproduktionen mere glat, mere kontrolleret og mindre legende – og nummeret er da også Island Songs’ mest radiovenlige med engelsk-syngende Nanna Bryndís Hilmarsdóttir fra Of Monsters and Men på vokal. Ingen tvivl om at det er et stærkt nummer, men rent stilmæssigt stikker det lidt uheldigt af fra resten af værket.
Det piller dog ikke ved, at udgivelsen har været i fast morgen-rotation herhjemme de seneste dage, og at det er med store forventninger, jeg ser frem til syvende og sidste nummer Doria på mandag.
Tags: alternative electronica, neo-classical, neoclassical, neoklassisk, Olafur Arnalds
Follow Me!