Nils Frahm & Peter Broderick, Roskilde 2012
Både Peter Broderick og Nils Frahm gav to fuldstændigt magiske koncerter på den lille og smukke Gloria scene på Roskilde Festival. Begge koncerter var for mig højdepunkterne på Roskilde i år.
Det giver god mening at skrive om disse to musikere i samme indlæg, for de er gode venner privat, har meget til fælles musikalsk, og det er lidt samme stemninger og følelser som deres musik fremkalder hos lytteren. Samme nærværende, melankolske grundtone skinner igennem. Mens Peter Broderick mestrer både klaver, guitar, sav og violin holder Nils Frahm sig til tangenterne, som han til gengæld er virtuos på. I koncertsammenhænge spiller han på to klavere på samme tid! Begge musikere bliver i øvrigt udgivet af pladeselskabet Erased Tapes.
Nils Frahm
Det var en vanligt nervøs og ydmyg Nils Frahm, der trådte ind på scenen. ”Jeg er lidt nervøs i aften” var de første ord tyskeren ytrede. Og det var som om, denne indrømmelse skabte en sympati hos publikum, der straks gjorde ham mere tryg. Undervejs fik sympatien en tvilling i form af voksende respekt for Frahms musikalske kunnen. Det var ganske enkelt en magisk koncert, hvor man forsvandt ind i en anden verden. Og nogle gange ind i de dybe afkroge af sit eget sind.
Nils Frahms 10 fingre dansede med vekslende følsomhed, ivrighed og hastighed over tangenterne med største naturlighed. Frahm, der sad med ryggen til publikum rykkede sig konstant uroligt på stolen – ikke af nervøsitet, men simpelthen fordi han var så opstemt og indlevet i sit spil, at det var overordentlig svært for ham at sidde stille.
At han sad med ryggen til var kun et plus. Man kunne følge med i Frahms klaverspil, og selv bagfra var det tydeligt, hvor opslugt han selv var af musikken. Mellem de ofte meget lange numre vendte Nils Frahm sig om og hyggesnakkede med publikum på hans særlige gernerte men yderst charmende facon.
På et tidspunkt i starten af et nummer fangede hans blik tilfældigt projektionen i højre side af rummet af hans klaverspil fra fugleperspektiv. Synet og den lille forsinkelse i billedet morede og fascinerede ham og udviklede sig til et lille optrin, hvor han med fingrene nærmest interagerede med sit spejlbillede.
Egentlig er det mere passende blot at kalde Nils Frahm for Nils og droppe efternavnet — det samme kan i øvrigt siges om Peter. Begge er de nemlig eminente til at skabe et særligt personligt bånd mellem sig og publikum. Når jeg nævner det, er det fordi det tilføjer en ekstra dimension til de to musikeres i forvejen intime udtryk. Da jeg så Nils Frahm i forbindelse med Københavns Frostfetival tidligere på året, var det tilfældet. Og ligeså på Roskildes smukke Gloria scene, hvis størrelse og indretning passede perfekt til Nils Frahms til tider skrøbelige og nøgne udtryk i de passager, hvor kun fine klaverstrøg fylder rummet. Heldigvis var publikum musestille, godt hjulpet på vej af Nils Frahms opfordring til at sætte sig ned og nyde musikken. Mange omkring mig gik nærmest i en slags trance undervejs med lukkede øjne eller hovedet mellem benene.
Det hele giver selvsagt meget mere mening, hvis man havde været til stede. Som et lille plaster på såret kan du tjekke en minikoncertfilm/kortfilm ud nedenfor, som giver en fornemmelse af den magi, jeg snakker om:
Læs i øvrigt tidligere indlæg om Nils Frahms musik/udgivelser her, her og her.
Og hvis du er hooked så tun ind på Byte Fm på mandag den 23. juli kl. 24 (jeg er ikke sikker på tidsforskellen, så tjek selv op på det) og hør Nils Frahm live fra en koncert Bruxelles. Her er et link: http://www.byte.fm/sendung/livebytes/2012–07-23
Peter Broderick
Det er egentlig for dårligt, at jeg ikke har fået skrevet et ordentligt indlæg om Peter Broderick endnu, for manden er en gudsbenådet musiker. Jeg har været glad for hans musik, siden han udgav albummet Home og jeg fandt ud af, at han spillede med danske Efterklang i live sammenhænge.
Peters koncert var en glædelig overraskelse, da han egentlig ikke var booket til at starte med. Men da Gurrumul, som jeg intet kender til, blev forhindret i at spille, afløste Broderick til min store glæde!
Jeg har sjældent set en så veloplagt musiker. Smilende og udadvendt indtog Broderick scenen og gik nærmest legesygt til værks. Det var imponerende at se, hvordan han på energisk vis jonglerede med alle sine instrumenter og samplede og loopede dem live, så det flere gange lød som om, han havde et helt band i ryggen.
Og så kan manden synge! Både helt lavmælt og andre gange så højt, at han fjernede sig en hel meter fra mikrofonen. Nu skrev jeg tidligere, at Brodericks musik er melankolsk, men det er ikke altid tilfældet. Nogle gange, specielt på pladen Home, bliver melankolien trængt i bagrunden af en udtalt varme og taknemmelighed.
På samme vis til denne koncert. Det var en Peter Broderick som i den grad ville sit publikum! To gange begav han sig ud i menneskemængden, første gang med sin violin og anden gang mtræed bare sin stemme som eneste våben. Med stor kraft på stemmen og en masse smittende energi, fik han publikum til at synge med på den repeterende melodi i slutningen af nummeret Games Again. Jeg filmede sidste halvdel af nummeret, som kan afspilles herunder:
Jeg vil skyde på, at mange blandt publikum ikke kendte så meget til Peter Broderick før koncerten, men det virkede til, at han virkelig imponerede — ja nærmest overrumplede hver og en til stede. Efterfølgende var der også en lille flok, der samlede sig foran scenen og ville snakke med ham. For at takke ham for en god koncert vil jeg tro. Der skal også lyde et stort tak herfra!
I slutningen af 2011 udgav Peter Broderick albummet http://www.itstartshear.com/ — og nej, det er ikke en fejl, at jeg har skrevet det som en web-adresse. Albummet er er webside og websiden er et album. På websidden kan du høre og læse om alle numrenes tilblivelse samt læse folks kommentarer til hvert nummer.
For et par dage siden offentlige gjorde Broderick udgivelsesdatoen for et nyt album den 22. oktober. Og det tegner til endnu engang at være et musikalsk projekt fra Broderick, hvor han ikke er bange for at eksperimentere! Det er nemlig meget nye græsgange Broderick bevæger sig ud på med kombinationer af spoken word, gospel, rap og beatboxing! Det lyder helt skørt, men hvis nogen kan få noget fedt ud af det, så er det ham!
På sin hjemmeside omtaler han selv projektet således:
““if you happened to be following my flickr page in 2009–2010, you probably heard some funny experiments i recorded, maybe you even wrote some text for one of the songs. there was a lovely path of communication happening between myself and the people who came that page, and i was very inspired to create music around that situation, inviting strangers to collaborate and making a little musical game out of it.
robert raths (erased tapes label wizard) found his way to that tiny corner of cyber space and proposed that we make a release out of all the music and words and photos. and now in mid 2012 … tada! there is a finished album that will be released october 22. i got some help from the amazing martyn heyne at his lichte studio in berlin to mix the songs properly, and also added a couple newer numbers which i recorded after i stopped updated the flickr page.
coming soon … these walls of mine!”
Peter Broderick – These Walls Of Mine (Official Trailer) from Erased Tapes on Vimeo.
Her til sidst skal du ikke snydes for at kunne lytte til nogle af mine yndlingsnumre med Peter Broderick. Here we go:
Peter Broderick — I Am Piano
01-peter_broderick-i_am_piano
Peter Broderick — Colin
Peter Broderick — Human Eyeballs On Toast
02-peter_broderick-human_eyeballs_on_toast-dnr
Peter Broderick — Sideline
01-peter_broderick-sideline-dnr
Peter Broderick — Hello To Nils
07-peter_broderick-hello_to_nils-dnr
Ja, jeg havde lidt svært ved at begrænse mig! Alle numrene er fra pladerne Home, http://www.itstartshear.com/ og How They Are, som jeg anbefaler, du starter med, hvis Peter Broderick er ny i din verden.
Det er efterhånden blevet et langt indlæg, men hvis du stadig hænger på, vil jeg afslutningsvis også lige introducere til Nils Frahm og Peter Brodericks fælles projekt ved navn Oliveray. Her er et preview:
Update: Faldt over en ældre (2009), men stadig interessant kombineret session/interview på en hollandsk hjemmeside, hvor Peter Broderick fortæller om sin baggrund, tilgang til at lave musik og spiller en række vidunderlige sange. Tryk på dette link for at høre det: http://dwars.radio6.nl/2010/03/24/peter-broderick/
Update: Nils Frahm spiller i DR’s Koncerthuset den 25. novemeber i følge hans hjemmeside. Koncerten er endnu ikke at se i Koncerthusets program, men mon ikke den dukker op inden længe: http://www.dr.dk/koncerthuset/
Nils Frahm | Homepage
Nils Frahm | Facebook
Nils Frahm | Spotify
Peter Broderick | Spotify
Peter Broderick | Homepage
Tags: ambient, Drone, Erased tapes, klaver, kompositionsmusik, neo-classical, neoklassisk, Nils Frahm, Oliveray, Peter Broderick, piano, Roskilde 2012, Roskilde Festival 2012
Hej
disse to koncerter står også som højdepunkter for mit vedkommende i år. Især Peter som jeg ikke kendte meget til før roskilde imponerede og syntes heldigvis at bære over med et støjende publikum.
Billedet du har taget fra Peter Broderick koncerten må du meget gerne sende hvis du har det liggende i en lidt højere opløsning. Er selv blevet fanget i baggrunden nemlig, og synes du fanger koncerten meget godt i det billede.