NorthSide Festival 2012 (part 1)
Foto: Mette Lund Korsgaard
Musik Mig Blidt var en tur på Northside Festival i Århus i den forgangne weekend. På trods af meget ustadigt vejr var det samlet set en god oplevelse med masser af gode koncerter at se tilbage på.
Og det er netop hvad vi skal nu — se tilbage på nogle af koncerterne.
Veto
Fredag havde jeg glædet mig meget til Mumford & Sons, men de måtte desværre melde afbud, fordi forsanger Marcus Mumford havde brækket hånden. Veto afløste i sidste øjeblik, og selvom jeg umiddelbart var lidt skuffet over dette, idet Veto også spillede sidste år på Northside, så må jeg sige at bandet leverede varen overbevisende.
Settet bestod mestendels af energiske perler fra Crushing Digits og sidste års Everything Is Amplified, og det satte lidt af en fest i gang hos publikum, som hoppede, dansede og skrålede med. Forsanger Troels Abrahamsen havde et solidt greb om publikum med sin stærke vokal og bandet spillede tight.
I slutningen af You Say Yes, I say Yes transformerede nummeret sig til en klubudgave, som udløste overraskende blikke blandt folk, men men hurtigt fik dem til at danse. Jeg vil tro at denne udgave stammer fra James Brauns The Crushing Digits Appendices — et mixtape bestående af fem remixes af sange fra Crusing Digits. Det udkom kun i 1200 fysiske eksemplarer, der alle blev uddelt til en koncert i Århus. Det kan altså ikke købes nogen steder. Men du kan høre og downloade det her. Det er i øvrigt nogle pænt fede remixes!
Veto — If You Say Yes I Say Yes (James Braun Remix) (Right click to download)
VETO — If You Say Yes I Say Yes (James Braun Remix)
Veto — Unite (James Braun Remix) (Right click to download)
VETO — Unite (James Braun Remix)
Veto — Built To Fail (James Braun Remix) (Right click to download)
VETO — Built To Fail (James Braun Remix)
Veto — Spit It Out (James Braun Remix) (Right click to download)
VETO — Spit It Out (James Braun Remix)
Veto — Blackout (James Braun Remix) (Right click to download)
VETO — Blackout (James Braun Remix)
The XX
Foto: Morten Thun
The XX spillede i silende regnvejr, men det skræmte nu ikke folk væk. Tusindvis af regnslags- og regnjakke-hætteklædte mennesker stod som som forstenede under det meste af koncerten. Grundet hætterne var folks udsyn til siderne begrænset og kommunikationen dermed ligeså. Det bidrog til at koncerten blev en forholdsvis privat oplevelse, hvor man lyttede og lod sig opsluge af musikken på en anden måde end mange af de andre koncerter på festivalen.
Dog lykkedes det aldrig duoen at komme helt ud over scenekanten. Ikke at de gjorde noget galt. Det var bare som om, at The xx’s minimlistiske udtryk ikke helt passede til den store scene og plads, men ville passe bedre ind på et mindre indendørs spillested. Lyden var god, men ikke helt optimal, primært fordi de simple, men meget melodiske guitar riff ikke stod helt så klare i lydbilledet som på pladen. Det gjorde det desværre sværere at skelne numrene fra hinanden og nynne med på de ellers gode melodier. Sådan var oplevelsen i hvert fald fra hvor jeg stod ca. 40 meter fra scenen.
Alligevel var der noget magisk og nærmest hypnotisk over oplevelsen. Både Oliver Sims mørke og dybe vokal og Romy Madley Crofts blide vokal klingede fint og komplementerede hinanden perfekt. Og duoens indadvendte musikalske udtryk harmonerede godt sammen med det omkransende mørke og den halvdystre lyssætning, der for det meste kun belyste dele af de to kunstneres ansigter. Højdepunktet var nok Infinity, der med sine tydelige hihats og metaliske crashes skilte sig positivt ud i et lidt for ensformigt lydbillede.
Purunge Beat Culture har i øvrigt lavet et lækkert og interessant remix af Shelter. Tjek det ud:
The xx — Shelter (Beat Culture Remix) (Right click to download)
The xx — Shelter (Beat Culture Remix)
Justice
Foto: Mette Lund Korsgaard
Efter The xx havde Jutsice fået tjansen som sidste kunstner fredag. Og det var nok højdepunktet for mig på hele festivalen. Jeg har været fan af Justice siden de slog igennem, men aldrig oplevet dem live. Men jeg skal love for jeg blev blæst bagover! Justice leverede den ene hårdslående knythæve af en banger efter den anden. Alle numrene var mikset og remixet sammen på kryds og tværs, så der nærmest var tale om ét stort megamix. Det pirrede nysgerrigheden og tilfredsstillede genkendelighedsbehovet på én og samme tid.
På sublim vis byggede franskmændene op igen og igen til perfekt udførste drops som fik publikum til at gå endnu mere amok. Lyden var knivskarp og sønderflænsende, hvilket afspejlede sig blandt publikum, der kvitterede ved at hoppe og danse som en flok sindssyge. Det føltes lidt som at være en Lotto-bold, der bliver kastet og slynget rundt på tilfældig vis af centrifugerende kræfter. Faktisk var det så vildt, at det var på grænsen til at være farligt visse steder, og jeg bemærkede da også en gut der tog sig ømt til kravebenet efter at bære blevet skubbet omkuld, ligesom mere forsigtige typer flygtede væk fra de bølgende kroppes eksplosive epicenter.
Franskmændene stod som kultfigurer bag deres massive og rumskibslysende alter omkranset af neonorgel. Et par gange blev alteret langsomt delt i to og i midten dukkede et keyboard op med et hvidt lyshav som bagtæppe, hvorefter Justice’ ene halvdel Gaspard Augé satte sig til rette med ryggen til publikum og leverede synthtoner i mellemspillet, indtil helvede brød løs igen.
Et andet break i koncerten var da Xavier med usandsynligvis coolness vadede hen til scenekanten under absolut stilhed og anlagte en nærmest arrogant skuende positur som han frøs, i hvad der føltes som flere minutter. Der opstod let forvirring blandt publikum. “Hvad sker der”, sagde jeg til min sidemand. Svaret hørte jeg aldrig, for pludselig bragede ordene “We are…your friends!” udover pladsen fra nummeret med samme titel og blev efterfølgende på særdeles effektiv vis mikset sammen med den kraftigt distortede Waters Of Nazareth.
Foto: Mette Lund Korsgaard
Justice sluttede af med en ca. 15 minutter lang episk version af Audio, Video, Disco fra den seneste plade.
Alt i alt et liveshow hvor alt gik op i en højere enhed. Lyd, lyseffekter, scene setup og generel badass coolness blev forenet i én stor energiudladning af en storslået koncert.
Det nyeste fra Justice er to remixes af tracket New Lands, som henholdsvis A‑track og SebastiAn står bag.
SebastiAns remix er ikke officielt udkommet endnu, så der findes kun en rippet version fra dubstep producerne Skream og Bengas radioshow på BBC 1. På trods af at lydkvaliteten ikke er i top, rykker det stadig maks!
Justice — New Lands (SebastiAn Remix) (Radio Rip) (Right click to download)
Justice — New Lands (SebastiAn Remix) (Radio Rip)
Tags: Beat Culture, Crushing Digits, danish, electronic, indie, indie rock, James Braun, Justice, konkurrence, Mumford & Sons, Northside Festival 2012, progressive, rock, The Kooks, The xx, Troels Abrahamsen, Veto, When Saints Go Machine
Follow Me!