Vind billetter til Latter i Mørket med Nils Frahm!
I samarbejde med Teater Republique udlover Musik Mig Blidt 1x2 billetter til den unikke forestilling Latter i Mørket, der opføres i teatret på Østerbro indtil den 24. maj. Musiker og komponist Nils Frahm spiller live med original musik i samtlige forestillinger! For at være med i lodtrækningen, skal man blot sende mig svaret på følgende spørgsmål: Hvem har instrueret Latter i Mørket?
Send svaret til mail@musikmigblidt.dk senest søndag den 18. maj.
Om du er heldig at vinde eller ej, kan jeg klart anbefale at gå ind og opleve forestillingen.
Læs i øvrigt del 1 af mit eksklusive interview med Nils Frahm!
Selve stykkets historie bygger på Vladimir Nabokovs (Lolita) roman af samme navn og handler Albinus (Thomas Mørk), der forlader sin familie til fordel for den unge, smukke Margot (Clara Fasting). I en bilulykke mister Albinus synet, hvorefter Margot fører ham bag lyset i et bedragerisk spil med Albinus’ bedste ven, Rex (Johannes Lilleøre).
Jeg har selv været inde og opleve forestillingen, og det var en stor og meget sanselig oplevelse, hvor musikken spillede en afgørende rolle.
Min største anke mod forestillingen er, at det var svært at følge med i historien — i plottet. Det blev præsenteret fragmenteret og næsten som et puslespil, som man skulle koncentrere sig meget for at få lagt rigtigt. Det hjalp, at jeg kendte lidt til historien og handlingen på forhånd, så lidt research inden kan anbefales! Heldigvis er plottet nærmest sekundært. Det er den eksperimenterende form, som for alvor gør Latter i Mørket interessant.
Forestillingen er en krydsning mellem performance art og hørespilskoncert og dermed danner formsproget ramme om det tragiske trekantsdrama. Narrativet gentages tre gange i forskellige versioner, hvor forskellige sanser hos publikum på skift aktiveres og suspenderes. Scenedesignet er minimalistisk, køligt fremmedgørende og ofte decideret farligt at bevæge sig i ligesom stykket selv. Der er store, runde spejle og vægge, der konstant drejer rundt om sig selv, lanterner og bundter af mursten, der hænger ned fra loftet og pendulerer truende fra side til side og truer med at ramme den blinde Albinus. Mystiske stålkonstruktioner som går næsten i ét med gulvet danner et slags uoverskueligt labyrintisk landskab, der dels mimer den farefulde og svigagtige vej Albinus bevæger sig ud på og dels skaber rum for at trekantsdramaet kan manifestere sig i en langsom, sigende og snigende koreografi.
Nils Frahms base er tilbagetrukket i rummet, og ligesom i hans soloshows danner et virvar af instrumenter en ret vinkel, så Frahm har kortest mulig afstand til at udøve sin magi på det instrument eller — i flertal — de instrumenter som han i situationen måtte ønske at betjene. Nils Frahm er kendt som lidt af en blæksprutte på scenen, og det får vi også eksempler på i løbet af forestillingen — omend kun glimtvis i forhold til hvad jeg tidligere har oplevet.
Frahm har både en rolle som formidler af de følelser og stemninger, der er indlejret i fortællingen og som aktiv, lydlig medspiller på handlingsplanet.
Første akt foregår f.eks. i total mørke, hvor publikum har hovedtelefoner på. Vi oplever hovedpersonen Albinus’ på én gang sanseberøvede og sanseforstærkede virkelighed som blind. Vi starter således bagfra ift. historiens kronologi, hvor Albinus allerede er fortabt i Margot og Rex’ net af bedrag og løgne. Dette fortælles gennem lyde og skuespillernes stemmer i et meget pirrende 3‑agtigt lydunivers, hvor man efterlades ligeså forvirret og rundtosset som Albinus selv. Nils Frahms’ musik understreger den ubalance, som Albinus fornemmer via en mørk broderende bas. Den forstærkede bas, der udgår fra en analog synthesizer, sender på pulserende vis de lave frekvenser gennem kroppen, så man tydeligt og på meget fysisk vis fornemmer den allestedsnærværende trussel.
Til sidst i forestillingen spiller Nils Frahm en minikoncert, hvor de musikalske temaer genbesøges. Især når han slår over i cirkulære, repetitive toner på klaveret, fornemmes det bedrageriske spindelvæv, som Albinus på uhyggelig og tragisk vis vikles ind i.
Som inkarneret Nils Frahm fan, efterlades jeg sulten efter meget mere af Nils Frahms musik. Men Frahms kompositioner og ikke mindst hans vanlige intense og nærværende optræden fungerer glimrende som fortolkende og medskabende komponent i forestillingens sansemættede univers.
Latter i Mørket er en sanseligt berigende oplevelse, uanfægtet, hvor meget man i forvejen kender til Nils Frahms musik.
Udover musikken i traileren, kan du få en fornemmelse af det musikalske udtryk, Nils Frahm har udviklet ved at streame to skitser, som Hotel Pro Forma har lagt op. Her skal det understreges, at der netop er tale om skitser og ikke stykker, du kan høre i netop denne form under forestillingen.
Læs mere om Latter i Mørket via Hotel Pro Formas hjemmeside.
Bestil billetter via Republiques hjemmeside.
Instruktion:
Kirsten Dehlholm Scenografi: Kirsten Dehlholm Manuskript: Mogens Rukov efter roman af Vladimir Nabokov Medvirkende: Thomas Mørk, Sarah Werner Juel og Johannes Lilleøre Musik (live): Nils Frahm Koreografi: Mette Ingvartsen Lysdesign: Jesper Kongshaug Lyddesign: Kristian Hverring Kostumedesign: Henrik Vibskov
|
Tags: Hotel Pro Forma, Kirsten Dehlholm, Latter i mørket, Mogens Rukov, Murcof, Nils Frahm, Nils Frahm interview
Follow Me!