Det skal du høre på SPOT Festival 2018
SPOT festival 2018 i Aarhus er lige om lidt, og Musik Mig Blidt glæder sig til at opleve og opdage en masse nyt talent! Med ca. 300 koncerter fordelt på mere end 20 scener, er der mildt sagt en del at vælge imellem. Her kan du læse om — og lytte til de kunstnere, jeg anbefaler i årets program.
Jeg har forsøgt at stille det op i kronologisk rækkefølge, men idet flere kunstnere spiller flere gange under SPOT på forskellige dage eller på samme dag, er det ikke helt lykkedes helt.
Husk desuden, at SPOT-koncerter kun er 30 min. lange, så det gælder altså om at være til stede fra starten af, hvis det rigtigt skal give mening!
Jeg kan med sikkerhed ikke selv nå alle de koncerter, jeg her anbefaler pga. afstanden mellem spillestederne og det faktum, at man også lige skal have luft til at have en bid mad og stoppe op og snakke med venner og bekendte. Vær også opmærksom på, at en del koncerter i min guide overlapper hinanden. Men i denne guide er udgangspunktet, hvis alt var muligt. Så kære læser, både du og jeg selv skal lave nogle hardcore prioriteringer, når det først går løs!
God festival!
Marshall Cecil
s!b!p! X Soundvenue Pre-Party
Tor 10. maj 20:30 -
RADAR
+
Lør 12. maj 20:30
VoxHall
Forsanger Daniel Abraham laver svævende artpop sammen med producer Sophus August Tuxen, der også spiller keys, samt trommeslager Sebastian Fibiger. Det er en uforudsigelig omgang, hvor genrer opløses og blandes lystigt. Bandet er heller ikke bange for at bygge en stemning op i lang tid, før noget der minder om et omkvæd falder. (f.eks. i den ambivalente Going up / Going down).
Yangze
s!b!p! X Soundvenue Pre-Party
Tor 10. maj 20:30 -
RADAR
+
Fre 11. maj 22:00
VoxHall
Yangze er Jakob Littauers elektro-pop projekt. Det er en talentfuld ung herre, som allerede som 12 årig brød igennem med duoen Electrojuice og senere udgav et album som trio med bl.a. Tomas Barfod under navnet Jatoma. Yangze er minimalistisk, futurisk pop og forbandet iørefaldende!
Death Machine
Celebration Records Dayparty
Fre 11. maj 13.30
Ogginokken i det tidl. Double Rainbow
Musik Mig Blidt havde Death Machine på plakaten til 7. udgave af “Musik Mig Blidt præsenterer”, hvor bandet desværre måtte aflyse pga. sygdom. Derfor glæder jeg mig ekstra meget til at opleve dem på SPOT. Deres debutalbum Cocoon, spækket med støvede sci-fi-folk-perlerm, var blandt mine favoritter fra 2017.
Katrine Stochholm
Fre 11. maj 15:30
Godsbanen – Åbne Scene
Musik Mig Blidt har et særdeles godt øje til Katrine Stochholm (tidligere forsanger i Under Byen) og kårede hendes sidste album Danser Til Radio til et af de bedste danske albums fra 2016. Du skal opleve Katrine Stochholm for hendes vokals nærvær, inderlighed og melankolske styrke. For hendes sanges, sprudlende, farverige legesyghed, fornemmelse for finesse og evne til at skabe drømmende, hypnotiserende stemninger. Jeg håber i øvrigt inderligt, hun spiller den på samme tid skrøbelige, stærke og vanvittigt smukke Jeg Husker Alt!
Skylar Fri
Fre 11. maj 16:00
SPOT ROYAL
+
Fre 11. maj 21:15
Atlas
Skylar Fri er et lovende navn på den danske popscene, som lægger sig i slipstrømmen af patosfyldt pop i stil med Mø, Iris Gold, Ea Kaya og norske Sigrid. Bestemt et lyt værd, men du er nødt til at gå før Katrine Stochholm er færdig, hvis du skal nå at fange duoen.
MARY JEAN
Fre 11. maj 16:45
Rå Hal – Godsbanen
+
Lør 12. maj 18:00
Klubscenen – Musikhuset
Mary Jean har arbejdet med kunstnere som Kajsa Vala og Katrine Stochholm (Under Byen), og har for nylig udgivet en single med sit faste band, der består af stærke spirende kræfter fra den danske musikscene. På trommer og kor har Mary Jean bl.a. sidste års SPOT-aktuelle Espichicoque, og singlen produceret af Anders Boll, der har lavet lyd for bl.a. Efterklang og Lowly.
Den nye single Under The Jungle Green, som du kan lytte til i en livesession herunder, er ligesom resten af den dansk-amerikanske sangskrivers musik, bygget på inspiration fra flere af hendes rejser i Afrika samt læren om kinesisk filosofi. Spiritualitet går igen i Mary Jeans musik, der befinder sig i et eksperimenterende krydsfelt mellem ambient pop og Afrikansk traditionel stammemusik. Selv kalder MaryJean genren for ”tribal-pop”. Der er flere singler på vej her i 2018.
EmmaDop
Fre 11. maj 17:00
Klubscenen – Musikhuset
EmmaDop har endnu ikke udgivet noget officielt, men der ligger en række livesessions — og optagelser, som vidner om et godt tag om synth-popgenren i en atmosfærisk og drømmende indpakning. Arbejder i øjeblikket på deres kommende debut-ep.
We Are The Way For The Cosmos To Know Itself
Celebration Records Dayparty
Fre 11. maj 17:00
Ogginokken i det tidl. Double Rainbow
De seneste år har We Are The Way For The Cosmos To Know Itself brugt på at forfine deres udtryk og på at finde deres egen lyd, hvilket udmunder i en EP til efteråret. Musik Mig Blidt fik for ca. 1 måned siden æren af at præsentere første smagsprøve herfra med titlen Flashbacks, som er pænt genial! Bandet skriver fremragende popsange med deres helt egen særlige islæt af kosmisk energi tilsat 80er- og 90er-nostalgi.
Crush
Fre 11. maj 18:00
Bora Bora
+
TAMBOURHINOCEROS DAY PARTY
Fre 11. maj 13:10
Dome of Visions — Inge Lehmanns Gade, Pier 2
Crush er lidt af et wildcard, da der endnu ikke er noget musik ude fra Annsofie Salomon, som musikeren bag hedder i virkeligheden. Hun har arbejdet på dette projekt i over tre år, så det er altså en omhyggelig kunstner, vi har med at gøre.
Når man så er signet på det toneangivende selskab Tambourhinoceros er min opmærksomhed yderligere vakt. Og når Tambourhinoceros samtidig lover at fans af Joanna Newsom, El Perro Del Mar and Angel Olsen ikke bliver skuffede, bliver forventningerne ikke mindre!
Marie-Louise Munck
Præsenteres af DUP
Fre 11. maj 19:30
Bora Bora
DUP bruger ordene “melankolsk og dybdegående eftertænksomhed” om Marie-Louise Muncks musik, og det er egentligt meget præcist. På hendes mini-albumm Moon Dogs fra sidst i marts, kan man virkelig høre, at Marie-Louise og medproducer Troels Bech virkelig har arbejdet benhårdt på at mane de helt rigtige lydlandskaber og tonaliteter frem, som understøtter det alvorlige indhold, der kredser om kærlighed og identitet. Resultatet er meget følelsesfuldt og gribende på en underspillet måde.
”Min intention har været, at behandle de meget dramatiske fortællinger på en så afdæmpet måde som muligt, ved at sætte dem i scene i lydlandskaber, der inviterer til væren og nyorientering”, forklarer Marie-Louise.
Schwarze Fiktion
Fre 11. maj 22:30
Remisen – Godsbanen
Schwarze Fiktion beskriver deres lyd som “Den besnærende lyd af neonoplyste metropoler efter midnat. Elektronisk rock spændt som en fjeder. Romantisk postpunk med masser af krop.” Og det er egentlig meget godt ramt. Lyt f.eks. til den bastante Disconnected — en sang, som med sin pumpende beats, hvinende guitarstøj og synthsflader nærmest er skabt til at hamre speederen i bund på den tyske autobahn. Eller de mere svævende, rumklangsfyldte og dystopisk smukke numre The Devil’s Trail og Enclosed.
Molina
Tor 10. maj 21:00
Sway — Sankt Clemens Torv 17
+
Fre 11. maj 22:45
Atlas
+
TAMBOURHINOCEROS DAY PARTY
Fre 11. maj 14:30
Dome of Visions — Inge Lehmanns Gade, Pier 2
Molina laver psykedelisk og skæv synthpop. Hun har lige smidt en ny single, Hey Kids, som er mega cool på sin egen 80’er-agtige måde med stramme beats og et loop af omtågede synthesizere. Svenske Late Verlane optræder med gæstevokal.
Hey Kids er Molinas første single i 2018, og der vil følge flere som året skrider frem. Den er skrevet af Molina og Late Verlane og produceret af Molina selv.
Virgin Suicide
Fre 11. maj 23:30
Scandinavian Congress Center – Left
+
Silvertip Agency showcase at SPOT Festival
Lør 12. maj 22.10
Aarhus Volume
Fængende, energisk og en smule pastiche i udtrykket er Virgin Suicide. Bandet låner ubesværet fra solbeskinnet britpop og har stærke referencer til 80’ernes jangle-pop. Det er efterhånden nogle erfarne fem herrer, som har rumsteret siden 2012, hvor jeg første gang skrev om bandet. Jeg har før anbefalet dem i guides til både SPOT- og Roskilde Festival, og denne gang er sikkert heller ikke sidste gang. De holder stadig 100 % og er et sikkert kort, når det kommer til stilsikkerhed og evnen til at sprede glæde og god energi med deres små-naive, romantiske sange.
Bandet har i 2018 varslet en række singler, hvoraf Madonna er den første:
Who Killed Bambi (with artists)
Lørdag den 12/5.
13.00 Who Killed Bambi + Asbjørn — SPOT ROYAL (Fri Entré)
16.15 C. Sadolin + Who Killed Bambi (Klubscenen)
17.15 The Attic Sleepers, Store Sal
Jeg elsker strygere, og jeg elsker strygerarrangementer! Når de i sammenhæng med rytmisk musik får lov at få en fremtrædende plads, skaber det dybder og stemninger i musikken, som ikke kan opnås på andre måder. Lørdag er der hele tre koncerter med strygeensemblet Who Killed Bambi, hvor du får mulighed for at opleve dette! Who Killed Bambi spiller sammen med både Asbjørn, Cecilie Sadolin og The Attic Sleepers.
Siden 2009 har ensemblet faktisk specialiceret sig i at bearbejde og fortolke musik af en stribe af danske og nordiske sangskrivere. Musikken bliver arrangeret af og for ensemblet og opført med sangskriverne selv.
Aufori
Præsenteres af KarriereKanonen
Lør 12. maj 17:00
RADAR
KarriereKanonen har udvalgt Aufori som én ud af 12 kandidater i 2018 — og Aufori er efter min mening klart dem, som har mest på hjerte af de 12. Bandet består af fire efterskolevenner, der deler musikalsk slægtskab med kunstnere som Aksglæde, TÅRN og især Katinka. Genren er indie/singer songwriter med ukulele som centralt instrument. Musikken indeholder lyrisk, reflekterende hverdagspoesi samt samfundskritik på dansk. Og så er den intim og ærlig og elegant. Forsanger Anna Ritsmars lyse inderlige vokal er desuden let at forelske sig i.
Bad Birthday
Lør 12. maj 17:30
Rå Hal – Godsbanen
Det er et forfriskende take på popgenren, som Bad Birthday præsterer. I de uforudsigelige kompositioner er der både skønsang og rap, eksotisk klingende og eksperimenterende instrumentation, høj rytmisk kompleksitet, world music/jazz-tendenser og computerspilsæstetik. Bad Birthday er altså lidt af en musikalsk smeltedigel, men det er absolut positivt ment. Det sprudlende nummer Future Me minder mig i øvrigt i sidste tredjedel lidt om Under The Sea fra Disney’s The Little Mermaid. Kan du høre ligheden?
Fugleflugten
Lør 12. maj 19:30
Scandinavian Congress Center – Left
Det er lidt en selvfølge, at Fugleflugten skal med i mine anbefalinger til SPOT. Jeg håndplukkede dem nemlig personligt til Musik Mig Blidt præsenterer (vol. 7) i 2016, og jeg har siden skrevet om dem mange gange, senest i min gennemgang af mine favoritudgivelser fra 2017, hvor jeg gav deres EP Bølgevækker følgende ord med på vejen: (Bandet) “mestrer at kombinere skrøbelig inderlighed og længselsfuld melankoli i et sælsomt lydunivers, der krydser bro mellem shoegaze, dream pop og post-punk. Rasmus Ydes dansksprogede lyrik formår, på trods af sin simpelhed, at drage med sin naturinspirerede metaforik.”
Luster
The Orchard Dayparty
Lør 12. maj 16:00
Sway — Sankt Clemens Torv 17
+
Præsenteres af Oppenheimer
Lør 12. maj 20:45
Godsbanen – Åbne Scene
Det er et meget overbevisende debutalbum, som Luster udgav tidligere i år. Vi snakker skæv psych-pop i lo-fi-indpakning og med international appel. Sanger og sangskriver Jacob Haubjerg står i centrum, mens hans band består af folk fra andre dygtige projekter — Ice Cream Cathedral, Masasolo og Sleep Party People.
ONBC
Fre 11. maj 00:30
Sway — Sankt Clemens Torv 17
+
Lør 12. maj 21:00
Bora Bora
ONBC’s Travelmate lavede efter min mening en af de smukkeste og mest melodiske stærke plader fra 2017. Du kan kalde det støjpop-rock, dreampop, shoegaze – whatever. Albummet er ikke så enkelt at kategorisere, for der er også noter af surf, country og americana på pladen. Og masser af rumklang. The Jesus and Mary Chain spøger som reference på de støjende passager, men udtrykket bliver blødt væsentligt op af twangy guitarer, orgler, klokkespil og vibrafon-temaer, og ikke mindst bandets to sangerinder Camilla Florentz og Tanja Simonsens lyse, luftige vokaler, som er blevet sammenlignet med sangerinder som Hope Sandoval fra Mazzy Star, Wendy Smith fra Prefab Sprout samt Julee Cruise. Mange af sangene får som resultat en blid, poetisk, vuggevise-agtig kvalitet, som går rent ind hos undertegnede. Lyt til albummet her:
Yune
Præsenteres af Limbo Collective
Lør 12. maj 23:30
A‑Huset
Yune er endnu et band Musik Mig Blidt har fulgt tæt i flere år og som også har spillet til Musik Mig Blidt præsenterer (vol.5) (sammen med Fugleflugten). De spiller skæv, charmerende pop, leveret med tilbagelænet overskud og en god portion groove i deres brug af bas. Som de seneste singler Wovels og Animal demonstrerer er Yune et særdeles dygtigt indie-pop-band, der har fundet deres egen lyd inden for genren, hvor melodierne udfolder sig mere organisk og vævende og er mindre søgende efter hooks. Potentialet er stort, og bandet planlægger endelig at udgive debutalbummet til efteråret. Eftersigende skulle det dreje sig mere over i trip-hop-genren(!), så bandet må have truffet nogle radikale musikalske valg på det sidste, som jeg bliver nødt til at høre, hvordan lyder!
Tags: Asbjørn, AUFORI, Bad Birthday, Crush, DEATH MACHINE, EmmaDop, Fugleflugten, Katrine Stochholm, Luster, Marie-Louise Munck, Marshall Cecil, MARY JEAN, Molina, ONBC, Schwarze Fiktion, Skylar Fri, SPOT 2018, SPOT festival 2018, Tambourhinoceros, The Attic Sleepers, Virgin Suicide, We Are The Way For The Cosmos To Know Itself, Who Killed Bambi, Yangze, Yune
Follow Me!