Keaton Henson – Kindly Now
Tag det som en udfordring. Lyt dig igennem Kindly Now, seneste udgivelse fra Keaton Henson — mesterformidler af hjerteskærende melankoli og kærestesorger af Van Gogh-mytiske dimensioner. Og gør det nu, netop som årstiden derude for alvor er skiftet til efterår. Men forsigtig, tag det i små doser.
Keaton Henson er tidligere omtalt her på bloggen, og flere af hans sange har optrådt på sommerens guldkornslister. Genren kan man kalde kammerpop: Stærke, lettilgængelige melodier i hovedsageligt klaver- og violinbårne tidsløse arrangementer præget af klassiske elementer. Hvis vi skal snakke sammenlignelige kunstnere, så er Rufus Wainwright, Ryan Adams, Jeff Buckley og Benjamin Francis Leftwich gode bud.
Det er stadig en vokalpræstation svingende fra det sart vibrerende til det tæt på over the top emotionelt og temperamentsfulde, der er Keaton Hensons varemærke. På langt størsteparten af Kindly Now, lykkedes det at beherske og indhegne vokalen med så stærke melodier og rig variation i arrangementerne, at det på en gang får vist sangerens introverte skrøbelighed men stadig række udad og være tilpas varieret til, at det hele ikke bliver en for tung og drænende omgang.
Men der er også sket et skifte siden de tidligere albums meget personlige karakter. Fra det stærkt selvudleverende til det mere iscenesættende. Det illustreres fint af billedet på albumcoveret med malerpletten over Keatons ansigt. Et træk, der leder tanken hen på ekspressionistiske malere. Af en sangtitel som Old Lovers in Dressing Rooms i kontrast til den über-personlige Sweetheart, What Have You Done To Us fra albummet Birthdays. Og af sætninger som “after all I’m an artist, and I still got songs in me!”, der igen peger på en mere selvbevidst kunstner, der maler teatralske scener frem for os, frem for hverdagspoeten, der uden videre omsvøb åbner op og ufortrødent tærer på hovedstolen – den allerpersonligste kerne.
Mindst vellykket står Good Lust og instrumentalstykkerne Gabe og NW ouverture, som lidt for villede og ufarlige stemningsbilleder. Mens Alright, The Pugilist og No Witnesses — og førnævnte Old Lovers in Dressing Rooms — fremstår som stærkere leveringer af en sart sjæl, der er blevet sig sine virkemidler mere bevidst.
En skjult perle på albummet er Holy Lover. Endnu et stemningsbillede, men som denne gang fungerer fremragende. Nummeret åbner med en smittende naiv og forårsforelsket messende gentagelse af “I think I love you, baby please don’t be afraid of me”. Her fungerer stemningslegen, fordi sangens naive glæde og optimisme, omend stadig sart, står i skarp, befriende kontrast til Keatons ellers så udtalte melankoli. En sang der skriger ”håb!” — af den virkelig kærkomne og rørende slags.
Keaton Hensons talent begrænser sig i øvrigt ikke til musik. Han har også udgivet en digtsamling og er en dygtig illustrator og maler. Sidstnævnte talent bruger han bl.a. til selv at stå for artwork til sine musikalske udgivelser. Og i forbindelse med udgivelsen af Kindly Now har han malet ét værk pr. nummer som en slags visuel guide til albummet. De er virkelig fine synes jeg! Tjek guiden ud via Nylon Magazine.
Selve tilblivelsesprocessen af albummet har han ligeledes skildret med selvironi, charme og eftertænksomhed i DIY Magazine.
Tags: Benjamin Francis Leftwich, chamber pop, Jeff Buckley, kammerpop, Keaton Henson, neo-classical, Play It Again Sam, Rufus Wainwright, Ryan Adams
Follow Me!