Navneløs — Tænkt På Et Sted (single)
Foto af Ida Dorthea — Ida Dorthea Photography
Jeg har fulgt det talentfulde jyske band Navneløs i et godt stykke tid og er faldet pladask for deres på samme tid storladne og sårbare musik, som ofte befinder sig indenfor en genre, man kunne kalde orkestral — eller med en bredere betegnelse, eksperimenterende rock. Jeg har omtalt dem på bloggen en del gange efterhånden, bl.a. i form af et stort interview fra i sommer. Da Roskilde Festival i foråret bad mig om at anbefale et nyt lovende band til festivalen, var det netop Navneløs, jeg udvalgte (se video). Ganske fortjent endte Roskilde Festival faktisk med at booke dem til Pavilion Junior scenen.
Siden koncerten på Roskilde festival har bandet flittigt arbejdet på deres debutalbum, der får titlen Værk, som lander den 10. februar. Albumnmet er indspillet i Aarhus Lydstudie med Asger Christensen som tekniker og coproducer og udkommer på Navneløs’ eget pladeseskab Indieaner Records. Jeg har været så heldig at få lov at lytte til albummet og det er i sandhed et gennemført smukt og alsidigt værk, som fortjener et stort publikum. Så du kan roligt glæde dig!
Førstesinglen fra debutalbummet hedder Tænkt På Et Sted og er en smuk, nostalgisk sang, der i sit klimaks giver mig gåsehud på den der måde, hvor man samtidig lukker øjnene — fortryllet og rørt.
Navneløs — Tænkt På Et Sted
(Kan downloades gratis via Navnelos.dk)
Ifølge bandet selv handler sangen om flugten fra et sted, man har haft meget nært inde på livet. En følelse eller tilstand man har været i, men som man er vokset fra. Heri kan en længsel om alligevel at komme tilbage opstå, hvilket verset “Og så slog det mig/ jeg har ingen chance/ hvis der bare/ fandtes et vingesus/ var jeg tilbage” beskriver.
Ordet “vingesus” beskriver også meget godt den fornemmelse af en knugende længsel efter noget, der var engang, man pludselig kan få som et stik i hjertet i særligt sårbare situationer. Når Lin synger omkvædet, gribes jeg af netop denne følelse. Øjeblikket bliver især forstærket af fejende synthesizer og cello. Særligt celloen kan virkelig få melankolien til at ramme dybt.
Samtidig har nummeret en afslappet og tilbagelænet groovy bund af basgange og perkussion samt en let psykedelisk og støjende brug af guitar, der ligesom får én ned på jorden og beroliger én og dermed afholder følelserne fra at stikke helt af. Med andre ord bliver storladenheden holdt i — om ikke kort snor, så i hvert fald nogen snor.
Man kan få en forsmag på resten af albummet ved disse koncerter i det danske land over de næste uger:
21/1/14 – Musik Aarhus Festival, Aarhus
24/1/14 – Northern Winter Beat, Aalborg
28/1/14 – Walthers, Skanderborg
30/1/14 – Stengade, København
Navneløs | Homepage
Navneløs | Bandcamp
Navneløs | Facebook
Navneløs | Spotify
Navneløs | Wimp
Tags: alternative folk, alternative rock, avantgarde, danish, Danmark, dansk, denmark, eksperimenterende rock, experimental rock, folk, interview, klassisk, Metronord, Navneløs, rock, Roskilde 2013, Roskilde Festival 2013, Under Byen
Follow Me!