Premiere: GRO udgiver fængslende live-session af debutsingle
GRO (Julie Møller Christiansen) var blandt de syv danske artister, jeg for en måneds tid siden anbefalede, at man holdt øje med her i 2021 (link til artikel her). Derfor er jeg også glad for at kunne holde premiere på en fængslende live-session af hendes debutsingle Fade In Time.
Live-sessionen er instrueret af Irene Kleisdorff og filmet i et one-take på Engelsholm Slot. Hun har bl.a. valgt at filme noget af sessionen gennem krystal, hvilket skaber en fin kalejdoskopisk effekt. Valget af Engelsholm Slot er ikke tilfældigt, da Engelsholm, som også er en højskole, har betydet meget for Julie gennem tiden.
Se den stemningsfulde live-session her, og læs mere om sangen og dens tilblivelse længere nede:
Fade In Time giver et fingerpeg om, at GRO ikke er bange for at skære ind til benet og være kompromisløs med sin kunst. Nummeret er således ret nedbarberet rent instrumentalt og er lavet med blot en sampler, en bas og en såkaldt vocoder, som gør stemmen mere syntetisk. Sidstnævnte er et bevidst valg, som fungerer som en kontrast til den meget ærlige tekst, der handler om tabet af Julies mor og at skulle acceptere dette.
“Jeg mistede min mor, da jeg var 22 år. I en periode isolerede jeg mig i min lejlighed på Amager og gav mig selv lov til at blive lidt i de svære følelser. “Fade In Time” er en af de sange der kom ud af mig i den tid”, fortæller Julie.
Den minimalistiske produktion på debutsinglen Fade In Time er lavet af hende selv i hjemmestudiet — et sted hun bruger som terapeutisk frirum til at bearbejde tanker og oplevelser.
“Processen med Fade In Time startede med, at jeg besluttede mig for at tage noget tid ud af kalenderen til at isolere mig i mit studie og bearbejde nogle emner, som jeg ikke tidligere har berørt så meget i min sangskrivning. Det var en intens periode, hvor tankene især kredsede om livet og døden, accept og dét, at jeg selv er herre over, hvordan livsændringer mm. påvirker mig.”
Sangens tilblivelse var en proces, hvor “less is more” blev det styrende for det endelige resultat.
“Til at starte med var “Fade In Time” produktionsmæssigt et fuldt instrumenteret nummer uden vocoder og vokaleffekter, men efterhånden som teksten kom på, fjernede jeg flere og flere instrumenter og puttede flere og flere effekter på vokalen, så nummeret til sidst bestod af en slags minimalistisk alien-kor. Jeg følte at det nedbarberede arrangement var det helt rigtige at gå med, og set i bakspejlet valgte jeg det nok for at pakke teksten og min skrøbelighed lidt væk.”
GRO er et alsidigt projekt, der dyrker en eksperimenterende tilgang til popmusikken. Julie forener forskellige inspirationskilder; fra barndomshjemmet, som var fyldt med spirituel folk-musik, fra sit band We Are The Way For The Cosmos To Know Itself (som jeg har dækket mange gange før her på bloggen), der dyrker synthpoppen og endelig en eksperimenterende tilgang til popmusikken hentet fra konservatorietiden på linjen Elektronisk Musik og Lydkunst.
Her afslutningsvis får du noget vigtig info, som du skal skrive dig bag øret, hvis Fade In Time gav dig lyst til at høre mere! Næste single udkommer d. 28. maj, og Julie afslører, at der her vil være flere elementer på, end tilfældet er med Fade In Time. Det er jeg personligt meget spændt på at høre!
Både denne næste single samt Fade In Time er desuden forløbere for et album, som udkommer til oktober.
GRO kan du også opleve til koncerter foråret/sommeren 2021, hvor Julie spiller i et solo-setup med sine synthesizere og en harpe eller to. Så tjek ud, om du er så heldig, at GRO spiller tæt på dig på disse datoer, der indtil videre er i kalenderen:
Tags: alternative pop, art pop, danish, Gro, synth pop
Follow Me!