Roskilde Festival 2019: Syv mindre navne du skal opleve!
Du skal selvfølgelig høre store eller større navne som Robyn, Janelle Monáe, Wu-Tang Clan, Vampire Weekend, Cypress Hill, Christine & The Queens, Spleen United, Empire Of The Sun, Jon Hopkins osv. på årets Roskilde Festival. Der er flere interessante kunstnere på årets plakat, som er kendte i den brede offentlighed, eller som er store indie-darlings. Dem har du sikkert allerede planlagt at høre. Så dem vil jeg springe over i denne lille guide, og i stedet fokusere på nogle mindre navne, som du måske ikke kender, men som du ikke må snyde dig selv for!
Og det bliver så alligevel lidt svært for flere af de navne, jeg har på min prioriteringsliste falder på samme tidspunkter eller overlapper hinanden. Men forhåbentlig har du nemmere ved at prioritere, end jeg har!
Maggie Rogers (US)
Avalon, onsdag 17.30
Kombinationen af pop, folk, R&B og dance, ofte med et melankolsk islæt, rammer plet. Den unge amerikaner har et øre for iørefaldende melodier og originale tekster, som alle kan identificere med.
Farveblind (DK)
Apollo, onsdag kl. 17.15
Anbefalet flere gange her på bloggen! Spiller desværre næsten samtidig med Maggie Rogers, så her må man prioritere. Farveblind er en højenergisk fusion mellem techno, rave, dance og grime. Duoens i forvejen energiske sange får virkelig ekstra spark i røven, når de bliver spillet live! Spilleglæden lyser ud af de to hovedaktører og kan ikke undgå at smitte af på publikum. Når Magnus Pilgaard Grønnebæk går amok bag synthesizer og knapper og farer rundt omkring på scenen med tamburin, mens en sveddryppende Asger Lykkeboe Mouritzen smadrer igennem på trommesættet, som gjaldte det livet, er det simpelthen bare en intens oplevelse, når musikken i den grad understøtter det, som det er tilfældet her.
Farveblind samarbejder med mange forskellige vokalister på deres indspilninger, men pt står det kun klart, at Selina Gin fra Nelson Can vil gæsteoptræde til den dynamiske duos koncert på torsdag!
AURORA (NO)
Apollo, torsdag kl. 14.30
Norske AURORA skaber drømmende, storladne pop-hymner, som ofte har spirituelle, stammemusik-agtige undertoner rent musikalsk. Hendes klare vokal har i mine ører også en primal kvalitet, som virker meget befriende, og giver lyst til at give slip og give sig hen til. Hun er meget anerkendt i hjemlandet og har en stor dedikeret fanbase internationalt. Herhjemme er hun
Lowly (DK)
Pavilion, fredag kl. 14
Hvis du har fulgt Musik Mig Blidt de seneste 5 år, er Lowly nok ikke fremmed for dig, for jeg har skrevet om dem et utal af gange. Og ellers har du noget at glæde dig til, for Lowly er pt. måske det mest interessante band i DK, både live og i indspillet form. Og sådan var det nærmest helt fra første lovende lyd i starten i 2014, hvor jeg kastede store roser efter den berusende debutsingle Daydreamers. Med to eminente albums i bagagen, senest Hifalutin, der udkom i april, har Lowly bevist, at de evner den svære kunst at balancere det melodiøse og det eksperimenterende og en mere udfordrende tilgang til, hvordan pop kan lyde. Det er magisk og tryllebindende musik, hvor det forudsigelige bliver forudsigeligt og omvendt og — skiftevis. Enkle Komplekse og lydbilleder afveksler hinanden. Musikken starter ofte et sted og bygger op til et mere forløsende og drømmende andet sted. Resultatet er magisk og tryllebindende. Hør dem!
Weyes Blood (US)
Pavilion, fredag kl. 18
En ung, spændende kunstner som bare bliver bedre og bedre. Klassisk sangstemme og lyd, som klinger lidt ala 70’er-singer-songwritere med et nutidigt snit og et gran af folk og spiritualitet. Seneste album med den nostalgiske titel Titanic Rising er super helstøbt og handler om alt fra kærlighed i blockbuster-film til klimakrisen og over til teknologiske fremskridt med bagsider som f.eks. Tinder. De orkestrale kompositioner giver det hele en “larger than life” fornemmelse, som jeg finder meget dragende.
Throwing Snow (UK)
Apollo, fredag kl. 22.00
Throwing Snows elektroniske musik er spraglet og svært at sætte bås. Det kan både være clubbet og dansevenligt, bombastisk som soundtracket en scifi-actionfilm og mørkt, beskidt og industrielt og mere legende og farverigt. Eklektisk med andre ord.
Rival Consoles (UK)
Gloria, fredag 22.30
Igen har vi at gøre med et gammelt bekendtskab på bloggen, som endelig spiller i DK! Det har jeg ventet længe på! Hvis du kan lide kunstnere som Nosaj Thing, Max Cooper og neoklassiske label-kammerater som Nils Frahm og Ólafur Arnalds, skal du tjekke Rival Consoles ud! Ryan Lee West, som står bag Rival Consoles udgav i 2018 et smukt album, som jeg havde på min liste over årets bedste. Jeg beskrev da albummet som et “kaleidoskop af melodisk hypnotiserende lydlandskaber domineret af analoge synthesizere og en udpræget brug af effektpedaler til at manipulere med akustiske og elektroniske instrumenter. Albummet er inspireret af Ingmar Bergmans filmklassiker Persona og er et forsøg på musikalsk at udforske forskellen mellem hvordan vi ser os selv og hvordan andre ser os — gennem det spejl, der er menneskets følelser. Således skal albummet opleves som en rejse gennem menneskets følelser med alle de nuancer, det indebærer. Det lyder abstrakt, og det er det også, men jeg synes, det lykkes!”
Når du er færdig med at nyde denne rejse af et album fra start til slut, kan du også tjekke mine favoritter fra bagkataloget ud:
Tags: AURORA, Farveblind, Lowly, Maggie Rogers, Rival Consoles, Roskilde Festival 2019, Throwing Snow, Weyes Blood
Follow Me!