Tree
Tree (Oliver Tree Nickell) er en blot 20-årig gut bosat i San Fransisco, oprindeligt fra Santa Cruz, som på legende vis blander en masse genrer og instrumenter til en spændende svært kategoriserbar cokctail. Tree kan godt lide at eksperimentere med forskellige udtryk, men vi er primært ovre i en blanding af hip hop og folktronica. Tænk en mikstur af Flying Lotus, Baths, Beastie Boys og CocoRosie! Jeg synes også at spore en anelse inspiration fra Why?‘s melodiske spokenword-agtige form for rap.
Som barn spillede Oliver Tree Nickell både klaver, guitar og i band. Senere voksede han fra det og begyndte at interesserer sig for elektronisk musik. Han begyndte at dj’e og producere dubstep, hvilket desværre førte et stofmisbrug med sig. Misbruget kulminerede med et skrækindjagende LCD-trip på Burning Man festivalen, hvor han fulstændigt ude i tovene var vidne til sin egen død og begravelse og så hele sit liv passere revy. Oplevelsen var en øjenåbner og fik ham på ret kurs igen, og det var herefter, han startede på en frisk som Tree.
Tree fortæller om sin udvikling:
“I grew up in an extremely musical house with instruments everywhere around me: my parents even met for the first time at college in a flute class. Growing up, I took piano and guitar lessons throughout my childhood. In elementary school I was chubby kid who played baritone [sax] in the school band. In middle school I started seriously writing songs, lots of gigging, played guitar and sang lead vocals in a ska/rock band. By the time I got into high school I got super deep into drugs and lost all structure in my music life. I switched over to playing synthesizers in a psychedelic jam band; we would take a vial of acid into the studio with an assortment of other drugs and seriously play the same song for hours on end, pulsating a huge wall of sound until the morning.
“In high school I also started a rap group for laughs with some friends and we would go record after we got out of classes, at that time I also started getting really into DJing and began producing a little bit. By my last year of high school, I become really into the dubstep scene and had already signed with an agent. By the time I was 17, I got the opportunity to play shows alongside artists such as: Skrillex, Nero, Datsik, Zeds dead, etc. By the time my 18th birthday rolled around, I decided to merge all these different music projects together, taking everything I had learned over the years. The initial result was Tree.”
“I wanted a project where I could make any style or genre of music without people giving me a bunch of B.S. about ‘wheres the drop??’!”
I dag bor Tree i San Fransisco, hvor han går på college og ved siden af har startet kunstnerkollektivet Tree Collaborations, der er vokset til en familie af multimedie-artister, animatorer, malere, dekoratører, musikere, gadekunstnere og designere (med eget tøjmærke).
Gennem sin relativt korte levetid har Tree spillet over 15 forskellige traditionelle instrumenter. Når jeg siger traditionelle, er det fordi Tree også hører lyde, der kan omdannes til musik i alle mulige hverdagsgenstande — bl.a. luftkompressorer, gøende hunde, toastere og lyden af udslåede æg. Denne nysgerrighed, sammenkoblet med det faktum, at han har gennemgået mange faser i sin musikalske og personlige udvikling, er sikkert medvirkende i forhold til, at Tree stikker i flere retninger, men stadig lyder som sin egen.
Nyeste udspil er et samarbejde med den jævnaldende chillwave producer Beat Culture, som jeg tidligere har skrevet om på Musik Mig Blidt. Hans faste samarbejdspartner Lena Kuhn medvirker også på vokal på to af de tre tracks på EP’en, Demons, der har officiel udgivelsesdato den 2. august på Apollo Records/R&S Records.
Nummeret Demons, har en lidt witchhouse-agtig, creepy vibe, der får mig til at tænke lidt på stemningen i filmen Donnie Darko.
Tree — Demons (ft. Beat Culture & Lena Kuhn)
Tree — Stuck Down The Wrong Rabbit Hole (ft. Beat Culture & Lena Kuhn)
Det tredje nummer er et cover af Radioheads Karma Police, men det kan du først høre den 12. august.
Heldigvis er der masser af ældre Tree numre at fornøje sig med. Udgivelsen Splitting Branches, som nok i virkeligheden er et slags mixtape, er fuld af numre med mange lag, spændende lyde, (f.eks. brugen af hverdagslyde og gameboy som instrument), abstrakte tekster og sælsom rap. Og på trods af en udtalt “weirdness faktor” — er det faktisk oftest ret iørefaldende uden at være cheesy. Samarbejdspartnerne er talrige, men især Lena Kuhn, Kirsten Rosenberg og Shelf Nunny er femtrædende. Tree selv både rapper og synger i øvrigt.
Mine favoritter kan du høre her. Læg bl.a. mærke til den smukke gameboy-solo i nummeret Warriors.
Tree — People (ft. Shelf Nunny & Lena Kuhn)
Tree — Artemecia (ft. Kirsten Rosenberg & Shelf Nunny)
Tree — revival (ft. Kirsten Rosenberg)
Tree — Warrior
Tree — Universal (ft. Ariel Thiermann)
Tree — Sacred Elements (ft. Finn Rivera)
Stream hele herligheden herunder eller download albummet gratis her.
Tjek også Tree og Mist Gliders tag på af James blakes Retrograde i en fed hip-hop-afslappet indpakning.
James Blake — Retrograde (Mist Glider & Tree Remix)
Og nummeret med den provokerende titel, Next Level Shit, produceret i samarbejde med produceren Minnesota, sampler et eller andet patina-blæseinstrument på meget underholdende vis og har desuden en sprød, fed bassline samt et fedt rap-flow.
Minnesota & Tree — Next Level Shit
Tree | Facebook
Tree | Soundcloud
Tags: chillwave, Dubstep, electronic, electronica, elektronisk, folktronica, hip hop, indie, Kirsten Rosenberg, Lena Kuhn, Oliver Tree Nickell, rap, Shelf Nunny, Tree, weird, witch house
Follow Me!